Fitness „skakany” a kobiece piersi

Intensywny fitness a kobiece piersi

Zajęcia fitness są dedykowane kobietom, a znaczna większość kobiet, która na nie uczęszcza robi to, by schudnąć. Mamy biusty większe lub mniejsze, wszystkie jednak mają taką samą budowę – naturalnym wsparciem są dla niego słabe więzadła Coopera, które przeplatają się między gruczołami mlecznymi. Podczas skoków czy joggingu w nieodpowiednim biustonoszu, te elastyczne więzadła wydłużają się nawet do 2 cm. Badania nad wpływem aktywności fizycznej na ruch, a w konsekwencji wygląd piersi są prowadzone od lat 70 – tych, kiedy to zaczęły powstawać pierwsze sportowe biustonosze. Podczas jednego z takich badań, naukowcy z laboratorium biomechaniki Uniwersytetu w Portsmouth przebadali setki kobiet i biustów w rozmiarze od A do JJ. Badano ruch piersi w trzech wymiarach – góra/dół, przód/tył oraz z boku na bok. Co się okazało? Piersi poruszają się niezależnie od torsu po torze przypominającym motyla.

źródło: hanes.com
źródło: hanes.com

Podczas biegania, w 50 % ruch ten jest wertykalny, 25 % to ruch w płaszczyźnie przód/tył, a 25 % to ruch z boku na bok.  Badanie pokazało też, że ból biustu nie wynika z samego ruchu tkanki, a raczej z faktu, iż ruch piersi nie jest skoordynowany z resztą ciała. Szybkość ruchu zależy od masy piersi, a spowolnienie go wynikające z ich obfitości naraża więzadła na większe rozciągnięcie. Badania przeprowadzono podczas prac nad efektywnym sportowym biustonoszem, który, by zabezpieczać piersi przed dolegliwościami bólowymi i opadaniem, powinien tak usztywnić biust, by jego ruch podczas wysiłku zsynchronizować z torsem.

Inne badanie, dotyczące aqua aerobiku pokazało, że podczas podobnych ćwiczeń na lądzie, u kobiet z obfitym biustem przemieszczenie piersi w pionie może wynieść 0,187 m, z szczytową prędkością piersi w ruchu wynoszącą 0,931 m/s!

001

Źle dobrany stanik u kobiety z obfitym biustem, a takie często widuje się na zajęciach, w znaczący sposób zwiększa siły wywierane przez nogę na podłoże, co zwiększa ryzyko kontuzji. Wpływa też na pojemność płuc, zdolność do prawidłowej wentylacji czy zdolności termoregulacji. Źle dobrany sportowy stanik podczas aktywności tak intensywnej, jak skoki na trampolinie, skutkuje nie tylko pogorszeniem się estetyki biustu, ale nie pozostawia bez odzewu zdrowia stawów.

Czy moim zdaniem „skakany” fitness nie nadaje się dla kobiet z dużym biustem?

Wychodząc z założenia, że 90% z tych kobiet przychodzi na salę w źle dobranym staniku sportowym uważam, że tak. Sama mam biust w rozmiarze 65F. Tak mały obwód przy tak dużej miseczce sprawia, że niemożliwym jest znalezienie dobrego biustonosza do ćwiczeń dynamicznych w popularnych sieciówkach (a tam zaopatruje się większość kobiet uprawiających sport rekreacyjnie), a nawet w kolekcjach Adidasa czy Nike nie znalazłam nic dla siebie. Sam top z gumką pod biustem nie wystarczy, jeśli planujemy skakać przez godzinę kilka razy w tygodniu, co mam nadzieję wyraźnie widać po opisie, jaki ruch wykonują piersi podczas żywej aktywności – nie tylko góra/dół, ale i np. tył/przód. Czy to oznacza, że powinnaś zrezygnować z zajęć? Nie!! 🙂 Ale miej na uwadze, że koszt dobrego sportowego biustonosza znacznie przewyższy kwotę miesięcznego karnetu do klubu… Takie staniki są bardzo drogie, ale zdecydowanie warte ceny. Staniki, które polecam to Shock Absorber. Wyglądają jak zbroja, ale w końcu taką funkcję mają pełnić.

Nie panikowałabym też, jeśli na takie zajęcia chodzisz z umiarkowaną częstotliwością. Powyższe uwagi kieruję do kobiet, które na zajęcia uczęszczają niemal codziennie, a w skrajnych przypadkach nawet dwa razy dziennie w przypadkowo kupionym sportowym staniku lub… instruktorek z dużym biustem, które takie zajęcia prowadzą. Wtedy intensywność naprawdę jest duża.

Wybierając biustonosz sportowy pamiętaj o tym, że ruch Twoich piersi nie jest na tyle stały i przewidywalny, żeby zabezpieczył je kawałek neonowego poliestru z elastanem za 99 zł. Aby skonstruować właściwe podparcie dla piersi aktywnej kobiety, trzeba zaprojektować je na podstawie biomechanicznych badań.

Źródła:

http://theconversation.com/bouncing-breasts-the-science-of-the-sports-bra-8485

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4519221/

https://static-content.springer.com/lookinside/art%3A10.1007%2Fs12283-010-0046-z/001.png

 

Najnowsze wpisy

Kategorie

Okuniewska Marta Opublikowane przez:

Bądź pierwszą osobą, która zostawi swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *