Zachcianki – łakomstwo i nadmierny apetyt czy potrzeby ciała?

Są dni, kiedy nie możesz się oprzeć czekoladzie, a innego dnia kompletnie nie masz na nią ochoty? Ze wszystkich słodkich rzeczy najbardziej lubisz chipsy, a jednak rzucasz się na tort bezowy? A może nie przepadasz za mięsem, jednak od czasu do czasu na widok golonki dostajesz ślinotoku? 🙂

Ile w tym łakomstwa, a ile… no właśnie? Czego?

Słuchaj swojego ciała, bo ono często daje Ci wskazówki.

 

Popularne przyczyny zachcianek:

  • woda – często mylimy uczucie głodu z uczuciem pragnienia
  • sezonowe zmiany pogody – nic dziwnego, że zimą mamy ochotę na ciepłe, tłuste, słodkie czy pikantne potrawy rozgrzewające, które dostarczają nam energii; latem chętniej sięgamy np. po słodkie, gazowane napoje czy lody
  • pustka emocjonalna – brak satysfakcji w sferze zawodowej, uczuciowej, społecznej, finansowej, rekreacyjnej czy relaksu wywołuje chęć rekompensaty przez satysfakcję związaną z jedzeniem (to wywodzi się już z lat niemowlęcych, gdy na płacz dostawałyśmy cyca, a kilka lat później – białą bułę do „ciumciania” 😉 )
  • teoria jin/jang – jin to słodkie, jang – słone, gdy dostarczamy sobie za dużo jin, ciągnie nas do jang 😉
  • braki minerałów – np. sodu, stąd chęć na słone przekąski

Przeanalizujmy najpopularniejsze zachcianki, skoro już poznaliśmy ich potencjalne przyczyny.

 

Ochota na sól i przekąski słoneMTI3NTgxNjY1NTY3NzEzOTIz

  • zmęczenie nadnerczy (adrenal fatigue) – nadnercza odpowiedzialne są również za podnoszenie ciśnienia krwi, a gdy są przemęczone, organizm domaga się tego efektu z innego źródła, którym jest sód
  • deficyt minerałów – sodu; aby uzupełnić braki możesz wymieszać 1/4 łyżeczki soli himalajskiej z wodą i sokiem z cytryny (nie bój się soli, jeśli Twoja dieta oparta jest o produkty nieprzetworzone)

 

Ochota na czekoladęChocolate

 

  • niedobór magnezu – uzupełnij dietę w orzechy, pestki, czekoladę 85%, zielone warzywa liściaste; możesz również rozważyć kąpiele w soli Epsom (http://krainasoli.pl/blog/6_sol-epsom)

 

Ochota na cukier, słodycze, makarony i chleb

11215186_10154250792161840_8321322086724493844_n

  • przerost grzyba Candida w jelitach, na skórze czy w układzie oddechowym – rozważ dietę przeciwgrzybiczą i dobrze dobrany probiotyk
  • niski poziom estrogenów i progesteronu w fazie przed okresem – ogranicz dostęp źródeł fitoestrogenów z kosmetyków oraz tych, które zawarte są w żywności, uprawiaj więcej seksu 😉

 

Ochota na kawę i herbatę

 

  • zmęczenie nadnerczy – potrzebujesz pobudzenia, ponieważ odpowiedzialny za nie kortyzol ma zaburzone pory aktywności, przez co nie pobudza Cię rano, jak powinien; brak snu; stres; nawyk picia kawy
  • jak sobie z tym poradzić: rozważ protokół antykortyzolowy, suplementację ziołami, a jeśli kawa to Twój nawyk, zacznij zastępować ją zieloną herbatą (zwłaszcza matcha) lub kawą z cykorii (smakowo podobna do kawy)

 

Ochota na nabiał

  • stres, samotność, niezaspokojona potrzeba miłości – rozważ niepasteryzowany, surowy nabiał (aminokwasy z nabiału dają odprężenie podobne do… opiatów), jeśli go tolerujesz, dobrym i rozsądnym cenowo wyborem jest np. ser koryciński dostępny w Almie; gdy nie tolerujesz nabiału, dodaj do diety tłuste, przypominające go produkty na mleku kokosowym czy guacamole
  • niedobór wapnia i magnezu – suplementacja jak powyżej

 

Niepohamowany apetyt mimo uczucia sytości

  • oporność insulinowa oraz nietolerancje pokarmowe – naucz się regulować poziom cukru we krwi; zastanów się nad dietą FODMAP

 

Ochota na mięso

  • niedobór aminokwasów, żelaza i/lub witaminy B12 – jeśli jesteś wegetarianką, rozważ przejście na dietę mięsną; pierwszym, najłatwiejszym krokiem będzie picie rosołu, dodawanie do koktajli proszków kolagenowych, suplementacja żelaza i witaminy B12 ze źródeł aptecznych.CAM00957

Wnioski

Jak widać, nie każda zachcianka dyktowana jest apetytem wynikającym z czystego łakomstwa i braku kontroli nad jedzeniem. Przeanalizuj swoje – może dojdziesz do ciekawych wniosków, a dzięki tym wskazówkom uda Ci się je naprawić.

1 thought on “Zachcianki – łakomstwo i nadmierny apetyt czy potrzeby ciała?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *